Goodbye Uganda - Reisverslag uit Mbarara, Oeganda van Alissa Vos - WaarBenJij.nu Goodbye Uganda - Reisverslag uit Mbarara, Oeganda van Alissa Vos - WaarBenJij.nu

Goodbye Uganda

Door: Alissa de Vos

Blijf op de hoogte en volg Alissa

13 Januari 2017 | Oeganda, Mbarara

Hello guys,
Most of you preferred me to continue in Dutch so that is what I will do.

Mijn laatste week in Uganda is nu aangebroken. De tijd is voorbij gevlogen, ik heb het hier in de 6 maanden dat ik er ben geweest enorm naar mijn zin gehad en een hoop geleerd. Maar ik wil onderhand ook wel weer graag terug naar huis, terug naar mijn familie, vrienden en lieve vriendje!

Kerst hier was erg bijzonder om mee te maken. Het is toch raar om je huis te versieren, zonder kerstbom, maar met 25 graden in de zon. Kerst hoort in mijn ogen met sneeuw en kou, niet met warm weer en een zonnetje. Tijdens de kerstdagen is een studiegenoot van Douglas overgekomen uit Lira (noorden van Uganda) om bij ons kerst te vieren. Eerste kerstdag hebben we uitgebreid boodschappen gedaan en lekker gekookt. Op tweede kerstdag zijn we richting Queen Elizabeth National Park gegaan. Het was weer fantastisch om daar te rijden tussen de wilde dieren. Toen we aankwamen zijn we begonnen bij de rivier waar de lokale mensen zout winnen, het blijft prachtig om te zien. Voor Gilmee was het zijn eerste keer in Queen Elizabeth. Na de zoute rivier zijn we doorgegaan het park in. In het park hebben we eerst een paar tracks gereden met de auto, het was in vergelijking met de vorige keer dat we er waren een stuk warmer. Het was lastiger om de dieren te kunnen spotten, omdat de meeste bij het water waren. We besloten om een boottocht te gaan maken, tijdens deze boottocht hebben we bijna alle dieren die in het park voorkomen wel gezien. Het was een prachtig gezicht om alle dieren samen langs de waterkant te zien. Ik blijf me er toch over verbazen dat er gewoon een hele kudde buffels met kalfjes ligt en daarnaast gewoon een krokodil, maar ze worden niet aangevallen. Het is net alsof er een soort ‘staak-het-vuren’ is als ze bij het water zijn. Het mooiste was de groep van 6 olifanten die ineens uit de bosjes kwamen zetten en het water in rende. Het zijn prachtige dieren en het was heel bijzonder om ze zo dichtbij te zien. Tijdens de boottocht hebben ook nog een aantal krokodillen en nijlpaarden gespot. Na de parktour zijn we gaan eten in een van de luxere hotels die er in het park zijn. Na het eten zijn we op tijd naar bed gegaan, omdat we de dag erna weer vroeg op pad gingen opzoek naar de leeuwen en chimpansees.

De volgende ochtend vertrokken we al om 05:30 naar het andere deel van Queen Elizabeth op zoek naar de leeuwen. Helaas, dit keer hebben we weer geen leeuwen gevonden maar we zijn wel een luipaard tegengekomen, en die kans is heel klein aangezien ze heel zeldzaam zijn in dit park. Dus dat maakte het vroege opstaan weer helemaal goed. Om 8 uur kwamen aan bij de chimpansees. We hebben een tracking gedaan, we hebben ruim 4 uur lang door de ‘gorge’ gelopen. Dit was een soort jungle tussen twee ravijnen waarin een groep van 25 chimpansees woont naast andere dieren. We hebben samen met een tourguide een hele tocht door de jungle gemaakt opzoek naar de chimps. Dit waren niet kant-en-klare paden die we konden volgen, sommige stukken gingen we echt al rennend door de bosjes en lianen achter de chimpansees aan. Uiteindelijk zijn we een groot deel van de groep gevolgd naar een vijgenboom, waar ze met ze alle lekker zaten te smikkelen. Dit was echt een hele bijzondere ervaring, om die chimps zo rond te zien rennen en spelen met elkaar. Is toch echt wat anders dan in de dierentuin.

De volgende dag zijn we met zijn drieën vertrokken richting Jinja. In de bus op weg naar Kampala, sloot Wouter ook nog aan. Wouter was al eens eerder een weekend bij ons en is een vriend van Douglas. Nadat we aankwamen in Kampala, moesten we weer opzoek naar een taxi richting Jinja. Uiteindelijk na een reis van bijna 7 uur kwamen we aan in Jinja. Toen we aankwamen bij ons hotel was Julia er ook al, zij zit in Abin (ver in het noorden). De volgende ochtend zijn we met zijn 5e gaan raften. Dit was echt heel gaaf maar ik vond het ook doodeng. We gingen met ze allen in een rubber boot de nijl op. Eerst kregen we een uitgebreide instructie wat je moest doen als je uit de boot viel etc. Na de uitleg zijn we gaan peddelen richting de eerste raft. Dit was een vrij stijle waterval die we naar beneden gingen, natuurlijk klapte de boot om en vlogen we allemaal eruit. Dit vond ik toch wel angstig, omdat je onder de boot beland en de stroming is zo sterk dat het lastig is om boven te komen. En niet boven kunnen komen is toch soms wel een beangstigend gevoel. Verder zijn we nog meerdere watervallen afgegaan, gelukkig niet overal over de kop gegaan. Er was zelfs een stuk waarbij er meerdere draaikolken in het water waren, de vrouw die ons begeleidde zei ook dat als we hier eruit vielen het heel belangrijk was om je tot een bal te maken anders blijf je in de draaikolk hangen. Gelukkig zijn we daar niet omgeslagen, maar het was wel echt super gaaf om een keer mee te maken. Bij het raften zat ook een overnachting inbegrepen. We zijn na het raften richting the Nile River Camp gegaan. Dit was echt een prachtige locatie, we konden zelfs nog met een rope swing de Nijl weer inslingeren, wat we natuurlijk ook gedaan hebben. Het was ook erg fijn om weer eens te kunnen zwemmen in een zwembad, we hebben ons daar prima vermaakt. De volgende dag was het alweer tijd om met de taxi terug te gaan naar Kampala. Na een hele snelle rit op de boda boda kwamen we aan bij het taxi park. Eenmaal in de taxi gingen we opweg naar ons volgende hostel Bushpig in Kampala. Toen we daar aankwamen hebben we eigenlijk vooral geslapen, omdat we zo moe waren van de reis. Later die avond zijn we lekker gaan eten bij Khana Khazana, een super goed Indisch restaurant. Daarna was het natuurlijk tijd om uit te gaan met ze allen. De dag erop ben ik met Julia lekker wezen shoppen in het centrum, ook wel eens fijn om een ander meisje erbij te hebben. We hebben onwijs veel lol gehad twee dagen lang en hebben ook echt heel veel gekocht. Daarna was het alweer oud en nieuw, Douglas kende wat lokale mensen en we konden daarmee nieuwjaar vieren.

Enfin, wij helemaal opgedoft en toen zijn we richting een underground reggae club gegaan. Dus oud en nieuw hebben we gevierd tussen een grote groep bob marley’s, maar het was wel leuk een keer wat anders. Daarna zijn we nog naar een andere club gegaan met ze allen, tegen een uur of 6 ahd ik er wel genoeg van en toen ben ik alvast terug richting het hostel gegaan. De volgende ochtend kwamen er nog een paar aan om 10 uur voor het ontbijt haha. De rest van de dag hebben we een beetje geslapen en uitgerust op bed. Daarna ben ik met de bus weer terug naar Mbarara gegaan.

Dat was me ook nog een avontuur. Normaal gesproken reis ik altijd met Global bussen, dit zijn verruit de beste en schoonste bussen. Echter kon mijn boda boda het nieuwe buspark niet vinden en bracht mij naar het oude buspark. Daar heb je nog meer andere bussen die wel oke zijn en naar Mbarara rijden. Uiteindelijk ik dus maar een andere bus gepakt, nou dat heb ik geweten. Het duurde meer dan 7(!) uur (duurt normaal maar een uur of 4) om in Mbarara te komen en om de reis nog prettiger te maken zaten er niet alleen mensen, maar ook een stel geiten en kippen in dezelfde bus hahaha. Ach, zo maak je weer eens wat mee maar ik was wel blij om weer thuis te zijn.

Afgelopen week begon het normale werkleven weer en is iedereen weer terug van zijn/haar vakantie. Deze week heb ik vooral al mijn verslagen en rapporten afrond en gestuurd voor feedback. Dus het is nu wachten op de feedback en het afronden van mijn verslagen en dan zit mijn tijd hier er alweer op. Volgende week heb ik nog mijn final presentatie voor het hele team hier.

Een ander leuk nieuwtje is dat ik officieel nu mijn afstudeerstage bij CRV binnen heb!!! Dus vanaf februari ga ik weer beginnen aan een nieuwe uitdaging in Oost-Europa.